Wordt Jamezz het nieuwe Thuisbezorgd.nl?

delen

29 april 2020

Investormatch

Jamezz is een digitale butler. Een drankje bestel je met Jamezz via een app op je telefoon of een bestelzuil of tablet op locatie. Ook het afrekenen gaat digitaal. Na het uitbreken van de coronacrisis richtte de start-up zich vliegensvlug op de ontwikkeling van een bezorgapp. Met succes, want iedere dag sluiten meer horecaondernemingen én gebruikers zich bij Jamezz aan.

De tech start-up speelt hiermee slim in op een snel veranderende markt. De maatregelen van de overheid maken een hapje eten buiten de deur (vooralsnog) onmogelijk, maar de behoefte aan kwaliteitsvoedsel of even niet te hoeven koken blijft. Bovendien biedt Jamezz voor horecaondernemingen een uitweg om de deuren niet te hoeven sluiten.

Goede contacten

Het concept is vergelijkbaar met thuisbezorgd.nl, maar het verdienmodel is anders. Bij Jamezz betalen horecabedrijven niet op commissiebasis, maar een vast bedrag per maand. CTO Sander Aerts benadrukt het belang van het onderhouden van goede contacten met horecaondernemingen en kassaleveranciers: “Je kunt in een crisis niet egoïstisch zijn. En bovendien hebben we elkaar nodig om te groeien.” Voor horecaondernemingen zijn de aansluitkosten gereduceerd. Ook zorgt Jamezz voor een vlotte en goede service, ook ’s avonds laat.

1,5 meter samenleving

Bij Jamezz wordt er ook gekeken naar de toekomst. Sander: “Horecaondernemingen blijven niet voor altijd dicht. We moeten ons voorbereiden op een 1,5 meter samenleving. Wanneer de terrassen straks bijvoorbeeld weer openen, wordt het drukker dan ooit, maar besmettingsrisico’s moeten worden weggenomen. Wij ontwikkelen een QR-code, waarmee mensen kunnen bestellen én afrekenen. De bestelling hoeft alleen nog gebracht te worden, dit beperkt het contact al behoorlijk.”

En na de crisis?

Op dit moment is de start-up druk met de bezorgapp, maar ook na de coronacrisis wil het bedrijf uiteraard doorgroeien. Plannen zijn er genoeg! Jamezz blijft doorontwikkelen dankzij WBSO subsidie. Onlangs vroeg de start-up via DB&P subsidie voor een MIT-Haalbaarheidsproject aan. Sander licht het project toe: “Wij gaan de technische haalbaarheid onderzoeken van een Dynamic Pricing System voor de horeca/catering wereld, gebaseerd op sleuteltechnologieën zoals AI/ML/NFC/IoT en data analyse voor extreem nauwkeurige prijsbepaling om vraag en aanbod van voedsel naadloos op elkaar aan te laten sluiten en voedselverspilling tegen te gaan.”

Tip van Sander

Sander: “Als wij de bezorgapp niet zo snel hadden uitgerold, dan hadden we aanzienlijk minder klanten en dus ook een grote uitdaging in onze liquiditeitsstroom gezien.” Fysiek afstand houden, dát is waar Sander kansen in ziet voor ondernemers. Zijn tip voor ondernemers in crisistijd? “Richt je op de 1,5 meter economie en niet op producten waarbij mensen fysiek met elkaar in aanraking moeten komen.”

Misschien ook interessant